poniedziałek, 15 września 2014

Krąg - Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

Tytuł polski: Krąg
Tytuł oryginału: Cirkeln

Autorzy: Mats Strandberg i Sara Bergmark Elfgren

Cykl: Engelsfors (tom 1)

Rok: 2011

Seria "Engelsfors":
Krąg | Ogień | Klucz

Nota od wydawcy:
Małe, otoczone gęstymi lasami miasteczko Engelsfors. Sześć dziewcząt właśnie rozpoczęło naukę w liceum. Nic ich ze sobą nie łączy, każda z nich jest inna. Na początku semestru w szkolnej toalecie znaleziony zostaje martwy uczeń. Wszyscy podejrzewają samobójstwo, wszyscy z wyjątkiem tych, którzy znają prawdę...
Pewnej nocy, gdy na niebie pojawia się czerwony księżyc, dziewczyny spotykają się w parku. Nie wiedzą jak, ani dlaczego się tu znalazły. Odkrywają, że drzemią w nich tajemne moce, a ich życiu zagraża niebezpieczeństwo...
Aby przeżyć, muszą działać wspólnie, tworząc magiczny krąg. Od tej chwili szkoła staje się dla nich sprawą życia i śmierci…
Pierwsza część znakomitej szwedzkiej trylogii.
Po sukcesie Zmierzchu i Igrzysk śmierci przyszedł czas na Krąg.

Recenzja:
Po książkę sięgnęłam jak zwykle zaintrygowana okładką i opisem, oraz pozytywnymi opiniami, gdzieś tam znalezionymi kiedyś w internecie. Czy mi się spodobała?

Historia opisuje losy sześciu zupełnie różnych od siebie dziewczyn, które mieszkają w Engelsfors i razem uczęszczają do miejscowego liceum. Książka zaczyna się od samobójstwa chłopaka o imieniu Elias, który był przyjacielem jednej z nich. Pewnej nocy, kiedy księżyc na niebie przybiera czerwoną barwę, jakaś tajemnicza siła pcha dziewczyny w stronę parku. Spotykają się tam wszystkie sześć, razem ze szkolnym woźnym, który tłumaczy im, że są Wybrańcami, a on ma być ich mentorem, razem mają stoczyć walkę przeciw Złu. Dziewczyny uświadamiają sobie, że w okół nich zaczynają dziać się dziwne rzeczy, niektóre z nich posiadają moce, których wcześniej nie miały. 

Wszystkie razem tworzą Krąg, który ma być ich siłą. Tylko współpracując ze sobą mogą przeżyć i zniszczyć Zło. Jest to zadanie niemal niewykonalne, ponieważ ich charaktery są tak różne, że nie potrafią nawiązać nawet nici przyjaźni między sobą. Tym czasem Zło wykorzystuje ich słabość i ginie kolejna osoba... Tym razem jest to jedna z Wybranych - Rebecka... pozostało ich pięć, która będzie kolejną ofiarą? 

Czy dziewczyną uda się odgadnąć kto stoi za śmiercią Eliasa i Rebecki? Czy zdołają go pokonać? Jaką rolę w tym odegra szkolna dyrektorka? Czy walka przeciw Złu zdoła zatrzeć głębokie niechęci i zbliżyć je do siebie?

Książkę przeczytałam bardzo szybko i chociaż na początku mi się nie podobała, później było już lepiej. Z początku zraziła mnie trochę specyficzna narracja, jakby narrator opisywał tylko to, co widzi w danej chwili, bez żadnych uczuć np.:" Minoo idzie korytarzem", "Minoo jest przykro", "Monoo otwiera książkę", "Minoo kiwa głową" itd. W końcu jakoś się do tego przyzwyczaiłam, ale do końca miałam wrażenie jakbym narratorem była osoba o wąskim zasobie słów, lub małej spostrzegawczości. To chyba specyfika szwedzkich pisarzy, że używają takiej dziwnej narracji. 

Cała historia jest całkiem fajna: dziewczyny, które okazują się czarownicami, tajemnicze morderstwa upozorowane na zabójstwa, szukanie mordercy, nauka panowania nad swoimi mocami, a także pierwsze miłości, problemy z chłopakami i rodzicami. Ciekawe są też ogromne różnice między bohaterkami oraz to jak postrzegają siebie nawzajem. Wydaje mi się, że seria ma w sobie potencjał i mam nadzieje, że rozwinie się on kolejnych tomach. 

Podsumowując, polecam książkę fanom takich klimatów. Na mnie wywarła dobre wrażenie, ale nie jest to całkowicie mój styl. Oczywiście sięgnę po kolejne tomy, bo ciekawią mnie dalsze losy naszych Wybrańców. 

Ocena: 4/6

Recenzja bierze udział w wyzwaniu "Klucznik"
Wydana w serii
Recenzja bierze udział w wyzwaniu "Czytam fantastykę 2014

Recenzja bierze udział w wyzwaniu "Czytam opasłe tomiska
574 str

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentując motywujesz mnie do dalszej pracy nad blogiem. Każdy komentarz mile widziany :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...